22 april 2024 renovatiewerken aan de Leonardkruispunt (kruising Brusselse Ring en E411, grondgebied Tervuren en Oudergem.

Belgaimage

| Renovatiewerken aan het Leonardkruispunt.

Onbereikbaar Brussel: wegenwerken in alle windrichtingen

Tibert Blommaert
30/04/2024

Op de A12 aan Dikke Linde, het Saincteletteplein, het Schumanplein en het Leonardkruispunt: aan veel belangrijke in- en uitvalswegen naar Brussel wordt de komende tijd gewerkt. “Een samenloop van omstandigheden,” zo reageert het kabinet-Van den Brandt.

Of je nu vanuit het noorden, zuiden, oosten of westen komt: als je Brussel wil binnenrijden, krijg je de komende tijd te maken met omleidingen, afsluitingen en versmalde rijstroken.

Maandag ging een nieuwe fase van de werken aan de A12 van start. Het Brussels Gewest bouwt de snelweg en de Van Praetlaan om tot een stadsboulevard, daarvoor moesten de viaducten over de rotonde aan Dikke Linde worden afgesloten. Al het verkeer wordt nu de rotonde opgestuurd, met de hele ochtend fileleed tot gevolg.

Tegelijkertijd is ook de Reyers-Centrumtunnel, die de E40 vanuit Leuven met de Wetstraat verbindt, afgesloten tot 10 mei. Dit door werken die projectrealisator Beliris uitvoert aan het Schumanplein. Ook als je de tunnel in de richting van de E40 vanop de Blijde Inkomstlaan wil nemen kan dat niet, die is nog tot 12 juni afgesloten. Volgens Brussel Mobiliteit moeten de werken aan de A12 tegen 12 mei voorbij zijn.

Verbindingsboog

De werkzaamheden vallen samen met werken aan andere belangrijke invalswegen. De voorbije weken kwam er veel kritiek op Vlaanderen voor de werken aan het Leonardkruispunt. Een afgesloten verbindingsboog zorgt daar al weken voor controverse, het zuidoosten van Brussel vreesde voor een verkeersinfarct en gaf aan te laat te zijn geïnformeerd over de werken.

De hinder aan het Leonardkruispunt zal zelfs nog verergeren van 8 mei tot en met 20 mei. Dan blijft de tunnel van de Brusselse Ring gesloten, verkeer moet bovengronds omrijden. De grootste impact blijft dus beperkt in de tijd, maar de werken aan het knooppunt zullen pas tegen begin 2025 klaar zijn.

En dan werd afgelopen maandag ook nog eens de heraanleg van het Sancteletteplein opgestart. Het belangrijke verkeersknooppunt wordt een aantrekkelijk brugplein, vooralsnog met beperkte hinder. Maar het verkeer krijgt er te maken met versmalde rijstroken tot eind dit jaar.

Vakantieregeling

Voor elk van de werven is wel een reden voor de ongelukkige timing. Zo hebben de werken in de Wetstraat te maken met de vakantieregeling: het Franstalig onderwijs heeft momenteel twee weken vakantie. “Wij werden gevraagd om de werken in de vakantie uit te voeren, wanneer er minder verkeer op de baan is,” zo reageert Elien De Swaef van Beliris. Ook bij de werf aan de A12 speelt de vakantie een rol: “De aannemer werkt niet tijdens de Nederlandstalige, maar wel tijdens de Franstalige vakantie,” zo legt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit uit.

De werken van Beliris aan het Schumanplein moeten om financiële redenen snel worden afgerond. Het project krijgt namelijk een Europese lening, “en daar zijn specifieke termijnen aan gekoppeld waarbinnen we deze werken moeten afronden,” zo verklaart De Swaef.

“Normaal loopt het overleg tussen de gewesten op dit vlak wel goed, daarom waren we zo verbaasd dat het bij de werken aan het Leonardkruispunt niet het geval was”

Litte Frooninckx

Woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen)

Volgens Litte Frooninckx, woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), vallen de vele werven om verschillende redenen samen: “Het gaat om een samenloop van omstandigheden. Er is de impact van de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. Daarnaast hebben we veel van deze werven in het begin van de regeerperiode opgestart, maar duurt het door de lange procedures erg lang voor we ook effectief met de bouw kunnen starten.”

“Als je dingen wil veranderen moet je soms hinder veroorzaken, maar laten we eerlijk wezen, Sainctelette was voor de werken ook geen autoparadijs,” voegt de woordvoerder nog toe.

Bevoegdheden

Een andere factor die meespeelt is typisch Belgisch: mobiliteit is een bevoegdheid van de gewesten. De communicatie tussen de verschillende spelers en bijvoorbeeld het Brussels en het Vlaams Gewest verloopt niet altijd vlot. “Normaal loopt het overleg tussen de gewesten op dit vlak wel goed, daarom waren we zo verbaasd dat het bij de werken aan het Leonardkruispunt niet het geval was,” zo reageert Litte Frooninckx.

Anton De Coster, woordvoerder van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, ontkent dat Vlaanderen te laat en te weinig heeft gecommuniceerd over de werken aan het Leonardkruispunt. De hinder door die werf valt de laatste dagen goed mee, zegt hij. Brussel zou volgens de woordvoerder zelf gebrekkig communiceren over zijn eigen ingrijpende werkzaamheden: “Wij kregen pas vrijdag te horen dat de A12 zou worden afgesloten, er stond maandag file tot in Meise.”

Inge Paemen van Brussel Mobiliteit denkt dat het op termijn met alle verkeershinder wel zal meevallen: “Op de eerste dag is er altijd meer file, je hebt dan veel mensen die ondanks onze communicatie nog niet op de hoogte zijn. Pendelaars passen zich uiteindelijk wel aan.” Ook wijst ze op de alternatieven voor de auto: “Je hebt het openbaar vervoer en als je niet ver van Brussel woont, kan je ook de fiets nemen.”

Interactieve kaart van de vier grote werven op Brusselse in- en uitvalswegen begin mei.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni